Tradícia selfpublishingu

Self-publishing je vydanie knihy jej autorom bez pomoci klasického vydavateľstva. Autor je zodpovedný za všetky fázy prípravy knihy vrátane návrhu jej dizajnu, formátu, ceny, distribúcie a marketingu. Tieto práce si môže zabezpečiť sám alebo môže niektoré z nich zveriť spoločnosti, ktorá dané služby ponúka (Wikipedia).

V poslednej dobe sa zdá, že selfpublishing zaznamenáva na knižnom poli veľkú módnu explóziu. Sebavedomí autori, ktorí sa nechcú naťahovať s vydavateľstvami, sa sami odvážne púšťajú do celého procesu vydania svojej knihy. Mnohí si myslia, že nastupujú na novú vlnu a chcú byť preto jej súčasťou. Opak je však pravdou – self-publishing je už na svete tak dlho, ako knihy samotné.

Posuňme sa v čase do 15. storočia, do obdobia zrodu kníhtlače Gutenbergom. Zrazu bolo možné knihy masovo produkovať, čo znamenalo, že vlastniť alebo čítať knihu nebolo len výsadou bohatých, ale knihy sa mohli dosť aj do rúk priemerného človeka.

V tom čase bol autor knihy všetkým okrem tlačiara – aj korektorom, aj editorom, aj marketérom, aj distribútorom. Ako plynul čas a začali vznikať a spájať sa vydavateľské domy, stále tu bolo ešte veľa kníh, vydaných formou self-publishingu. Po tomto spôsobe siahali napríklad básnici, ale napríklad aj vedci. Často to býval jediný spôsob, ako šíriť svoje myšlienky medzi ľudí.

Prečo teda mnohí označujú self-publishing ako novodobý fenomén? Najmodernejšie self-publishingové kanály v spojení s obrovskými možnosťami sociálnych médií totiž dnes umožňujú distribúciu ako nikdy predtým.

Ak sa teda rozhodnete vydať si knihu sami, pamätajte – ste súčasťou stáročnej tradície.

(Voľne preložené podľa: Self-Publishing: A Long, Proud Tradition)

2 odpovede na „Tradícia selfpublishingu“

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *